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Music Doctorate in Research and Composition - Application Call 2017

From April 10 to Mai 9, 2017

April 10, 2017 - May 9, 2017
Organized by Ircam , Ircam

DOCTORAT DE MUSIQUE : RECHERCHE EN COMPOSITION
Appel à candidatures du 10 avril au 9 mai 2017

English version at end of French text

Le Collegium Musicae lance un appel à candidatures pour l'attribution d’un contrat doctoral dans le cadre du Doctorat de musique : recherche en composition (2017-2020).

LE DOCTORAT DE MUSIQUE : RECHERCHE EN COMPOSITION

Ce doctorat est organisé conjointement par l’Université Paris-Sorbonne, l’Université Pierre et Marie Curie (UPMC) et l’Ircam.
Distinct du doctorat de musicologie, il s’adresse à des compositeurs de haut niveau, titulaires d’un master (ou d’un diplôme équivalent accompagné d’une expérience significative en composition), proposant notamment des projets intégrant une dimension technologique dans leur travail et désireux de poursuivre une double formation mêlant composition et recherche.
Le diplôme récompense une double compétence de compositeur, dont attestent les travaux de fin d'études, et de chercheur, matérialisée par la soutenance d’une thèse.

Ce doctorat est ouvert aux candidats désirant mener leurs recherches parmi un ou plusieurs des thèmes suivants :
MATERIAU, FORME et SENS : catégories et paramètres musicaux, composition assistée par ordinateur, musique/son/bruit, sémiotique, thématisme et expressivité.
INSTRUMENT ET INTERPRETE : modes de jeu, geste, collaborations interprète/compositeur, analyse acoustique, instruments augmentés, lutherie électronique.
VOIX, TEXTE, PAROLE : rapports musique/texte, approches linguistiques et phonologiques/phonétiques, sémantique et expressivité, synthèse et traitement de la parole, pluralité des langues.
ORCHESTRATION, INSTRUMENTATION : traités et règles (de l’explicitation de l’artisanat à la formalisation), timbre et instrumentation, aide informatique à l’orchestration.
INTERACTIVITE : installations sonores, musique mixte, improvisation, multimédia.
ESPACE SONORE ET SCENE : dramaturgie, scénographie, opéra, théâtre, architecture, spatialisation sonore.
METHODOLOGIE ET ASPECTS TRANSVERSAUX : analyse et théorie, création collaborative, documentation de processus, approches qualitatives et quantitatives, perception et cognition, esthétique et philosophie de l’art.

La thèse sera co-encadrée par des chercheurs ou enseignants-chercheurs dans des domaines compatibles, affiliés à l’EDITE (École Doctorale Informatique, Télécommunication et Électronique - UPMC) et à l’EDCL (École Doctorale "Concepts et Langages" – Paris-Sorbonne). Les deux universités doivent être représentées.
Le co-directeur affilié à l’EDITE, où sera inscrit le candidat sélectionné, doit posséder une habilitation à diriger des recherches (HDR). N’hésitez pas à nous contacter si vous avez besoin de plus de précisions à ce sujet (info-pedagogie(at)ircam.fr).
Pendant toute la durée de sa thèse, selon la nature de ses recherches, le doctorant sera accueilli à l’Ircam et/ou dans un laboratoire de l’UPMC associés à l’EDITE et/ou de l’Université Paris-Sorbonne associé à l’école doctorale EDCL

Pour l’obtention du doctorat de musique : recherche en composition, le doctorant soumettra, avec l’accord de ses encadrants de thèse, un mémoire (entre 50 et 100 pages). Ce document comprendra la description des objectifs initiaux, une double contextualisation de la recherche (artistique et scientifique) ainsi que la présentation des résultats obtenus sur les plans scientifique et musical.
Sur le plan scientifique, les résultats doivent prendre la forme d’une technologie innovante développée au cours du doctorat (algorithmes, application novatrice, interface, etc.).
Sur le plan musical, le doctorant doit présenter une ou plusieurs créations selon la nature de ses recherches, qui intégreront et mettront en valeur les résultats de celles ci, comme par exemple : un ensemble d’esquisses pour instruments, une pièce pour musique de chambre ou grand ensemble, une création pluridisciplinaire (musique à l’image, design sonore, musique de scène, performance, improvisation, installation etc.)...
Les documents permettant la performance de ces créations (partition, note de concert, instructions d’installation…) et un enregistrement (audio, vidéo) de celles-ci, seront annexés au mémoire.

Outre la diffusion classique des résultats de recherche attendus d’un doctorant, celui-ci présentera publiquement ses créations dans le cadre d’évènements artistiques organisés par les trois établissements partenaires (Ircam, UPMC, Université Paris-Sorbonne).

PROCESSUS DE SELECTION

Les candidats doivent déposer leur dossier en ligne sur la plateforme Ulysses du 10 avril au 9 mai 2017.

Le dossier de candidature doit comporter les éléments suivants (en français ou en anglais) :

● Un projet de thèse détaillé, présentant le sujet, l’encadrement et le laboratoire d’accueil (3 pages maximum hors images et bibliographie),
● Un CV détaillé du candidat,
● Une lettre de motivation du candidat,
● Un relevé de notes de la formation antérieurement suivie par le candidat et ouvrant droit à l’inscription en doctorat,
● Un avis du responsable de la formation ouvrant le droit à l’inscription en doctorat permettant notamment de situer le candidat dans sa promotion,
● Un avis personnalisé d’un responsable académique ayant suivi un travail de recherche mené par le candidat (stage de M2, projet de recherche, séminaire,  etc.) sur la capacité de chercheur et sur la capacité de collaborer,
● Un avis des 2 directeurs de thèse sur la candidature,
● Une ou plusieurs lettres de recommandation rédigées par des chercheurs ou personnalités reconnues dans monde de la création musicale,
● Partitions (pdf) et/ou enregistrements (wav, aiff, ou mov) de 3 œuvres récentes dont au moins 2 avec électronique.

Les candidats retenus à l’issue de la pré-sélection des dossiers par la commission du Collegium Musicæ seront convoqués à une audition selon le format suivant :

● Présentation orale de 10 min en français ou en anglais développant le cursus du candidat, le travail de recherche M2 (ou équivalent) et le projet doctoral,
● Discussion de 10 min avec la commission.

Les candidats disposeront d’un vidéo-projecteur et d’un système de diffusion sonore stéréophonique.
Dans le cas de candidats résidant à l’étranger à la date de l’audition, une présentation à distance pourra être envisagée sur demande justifiée du candidat.
Les candidats seront notamment évalués sur la pertinence du projet de recherche par rapport au projet artistique et leur capacité à mener des recherches.
Le résultat final sera envoyé à l’issu de ces auditions.

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MUSIC DOCTORATE : RESEARCH AND COMPOSITION
Application Call from April 10 to Mai 2, 2017

The Collegium Musicae is calling for applications for a doctoral contract in the context of the Music Doctorate : Research and Composition (2017-2020).

MUSIC DOCTORATE : RESEARCH AND COMPOSITION

This doctorate is organized in collaboration with the Paris-Sorbonne University, the Pierre and Marie Curie University (UMPC) and IRCAM.

Distinct from a doctorate in musicology, it is aimed at high-level composers, holders of a Master's degree (or of an equivalent diploma accompanied with significant experience in composition), proposing in particular projects integrating a technological dimension into their work on composition and wanting to pursue a training program both as composers and researchers. The diploma attests to the competence both as composer (attested by the works produced at the end of studies) and as a researcher via the presentation of a thesis.

This doctorate is open to candidates wanting to pursue research in one or more of the following areas  :
MUSICAL MATERIAL, FORM AND MEANING: musical categories and parameter, computer aided composition, music/sound/noise, semiotics, themes and expressivity.
INSTRUMENTS AND PERFORMERS: playing techniques, gesture, performer/composer collaborations, acoustical analysis, augmented instruments, electronic instrument building.
VOICE, TEXT, SPEECH: music/text relations, linguistic and phonological/phonetic approaches, semantics and expressivity, speech synthesis and processing, plurality of languages.
ORCHESTRATION, INSTRUMENTATION: treatises and rules (from craftsmanship to formalization), timbre and instrumentation, computer-aided orchestration.
INTERACTIVITY: sound installations, mixed music (works for instruments and electronics), improvisation, multimedia.
SOUND, SPACE AND STAGE: dramaturgy, scenography, opera, theater, architecture, sound spatialisation.
METHODOLOGY AND CROSS-DISCIPLINARY ASPECTS: analysis and theory, creative collaboration, documentation of workflows, quantitative and qualitative approaches, perception and cognition, aesthetics and philosophy of art.

The thesis is co-directed by researchers and/or professors in the relevant domains associated with the following doctoral schools of the associated partners : EDITE (UPMC) and EDCL (Paris-Sorbonne).
Both universities must be represented.
The co-director associated with EDITE, where the selected candidate will register, must have an HDR ("habilitation à diriger des recherches", "qualified to direct research" in English). Please do not hesitate to contact us if you need further information regarding this aspect (info-pedagogie(at)ircam.fr).
For the duration of the thesis and depending on the nature of the research, the doctoral student will work at IRCAM and/or in a UPMC laboratory associated with EDITE and/or a Paris-Sorbonne laboratory associated with EDCL.

To complete the “Music Doctorate: Research in Composition” program, the doctoral student will submit a written dissertation (between 50 and 100 pages) approved by the thesis supervisors. This dissertation will include the description of the original objectives, a double contextualization of the research (i.e. covering both the creative and research aspects) and the presentation of the scientific and musical results.
At a scientific level, the results must take the form of an innovative technological tool developed during the doctoral project (algorithms, innovative application, interface...).
At a musical level, the doctoral student will present one or several artistic works depending on the nature of the research and highlighting the thesis results, like for example: set of sketches for instruments, a piece for chamber music or full orchestra, a multidisciplinary production (music for the image, sound design, stage music, performance, improvisation, installation…).
All the documents needed to perform these works (scores, concert notes, set up instructions…) and a recording (audio, video) will be attached to the written dissertation.

In addition to the usual dissemination of the thesis results, the doctoral student will present publicly his artistic works in the context of events organized by the three partners (IRCAM, UPMC and Paris-Sorbonne University).

SELECTION PROCESS

Candidates must complete their application on the Ulysses Platform from April 10 to Mai 2, 2017.

The application file must include the following documents (in French or in English) :

● A detailed thesis project which presents the project, the supervisors and the host laboratory (maximum of 3 pages of text not including images and bibliography),
● A detailed resume,
● A letter explaining the candidate’s motivations,
● Grades of the program followed by the candidate and allowing him to register in a doctorate program,
● A letter from the Head Professor of the program allowing the candidate to register in a doctorate program which includes the candidate’s place in his class,
● A personalized letter from an Academic Officer who supervised the student’s research work (Master internship, research project, seminar…) about his capacity to do research and collaborate,
● Letters from the two thesis co-directors expressing their opinion about the candidate and his project,
● One or more letters of recommendation written by researches or well known figures in the musical world,
● Three recent works (at least two of which are with electronics) submitted with scores (pdf), recordings (wav or aiff) and/or video (mov).

Candidates pre-selected by the Collegium Musicae Committee will be invited to an audition with the following format:

● A 10 min oral presentation in French or in English on the candidate’s curriculum, his Master’s research work (or equivalent work) and the doctoral project.
● A 10 min discussion with the committee.

A video projector and a stereophonic sound system will be available.
NB: Should the candidate be abroad on the date of the audition, an online presentation (via Skype for example) may be possible if justified.
Candidates will be evaluated on the relevance of the research project in relation to the artistic project and their capacity to manage research project.
Final result will be sent after these auditions.

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Applications for this competition will open on April 10, 2017
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April 7, 2017
Doctorat de muisque : recherche en composition / Music Doctorate in Research and Composition - Application Call 2017

Le Collegium Musicae lance un appel à candidatures pour l'attribution d’un contrat doctoral dans le cadre du Doctorat de musique : recherche en composition (2017-2020).

Ce doctorat est organisé conjointement par l’Université Paris-Sorbonne, l’Université Pierre et Marie Curie (UPMC) et l’Ircam.

Distinct du doctorat de musicologie, il s’adresse à des compositeurs de haut niveau, titulaires d’un master (ou d’un diplôme équivalent accompagné d’une expérience significative en composition), proposant notamment des projets intégrant une dimension technologique dans leur travail et désireux de poursuivre une double formation mêlant composition et recherche.

Date limite de candidature : mardi 9 mai 2017

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The Collegium Musicae is calling for applications for a doctoral contract in the context of the Music Doctorate : Research and Composition (2017-2020).

This doctorate is organized in collaboration with the Paris-Sorbonne University, the Pierre et Marie Curie University (UMPC) and IRCAM.

Distinct from a doctorate in musicology, it is aimed at high-level composers, holders of a Master's degree (or of an equivalent diploma accompanied with significant experience in composition), proposing in particular projects integrating a technological dimension into the work of composition and wanting to pursue a training program both as composers and researchers.

Application deadline : Tuesday, May 9, 2017